פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT)

המדריך האובייקטיבי בנושא טיפול בשיטת CBT כולל את כל המידע החשוב שיאפשר לך לקבל את ההחלטה המדויקת ביותר עבורך. בהצלחה!

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית CBT איור

מהי פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית?

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית היא טיפול קצר-מועד, ממוקד, אפקטיבי ומוגבל בזמן, שמתמקד בבעיות המתרחשות בהווה, ומוותר על העיסוק בקונפליקטים ובעיות מהעבר. התהליך כולל לרוב כ-12 פגישות, אך יכול לכלול גם מעט יותר או פחות, והטווח נע בדרך כלל בין 8 ל-16 פגישות. באמצעותו ניתן לטפל במגוון הפרעות נפשיות, ובפרט בהפרעות חרדה, הפרעות דיכאון, הפרעות אכילה והתמכרויות.

טיפול CBT עוסק בדפוסי החשיבה ודפוסי ההתנהגות של המטופל. הוא יוצא מתוך הנחה שדפוסי חשיבה מעוותים, שאינם מתכתבים באופן הדוק עם המציאות, מובילים ליצירת דפוסי התנהגות מזיקים בקרב המטופל. דפוסים אלו יכולים לפגוע בקשרים ובמערכות היחסים, ברווחה האישית, בבריאות הנפשית וביכולת להשיג מטרות ויעדים.

פסיכותרפיסטים בשיטת CBT יעזור למטופל לאתר דפוסים שליליים ומזיקים אלו, לערער עליהם, לשחרר אותם – ולסגל במקומם דפוסים חדשים ובריאים. לאחר מכן הוא יעזור לו ביישומם ההדרגתי בפועל, כולל באמצעות עבודה עצמית הנערכת בין הפגישות. הישגיו של התהליך ניכרים בשטח באופן תפקודו ומצב-רוחו של המטופל בסיום התהליך ולעיתים כבר במהלכו, וזהו אחד מהיתרונות של גישה טיפולית זאת.

באילו בעיות והפרעות נפשיות ניתן לטפל באמצעות פסיכותרפיה CBT?

באמצעות פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ניתן לטפל בקשת רחבה של בעיות והפרעות נפשיות, ובכללותן ניתן לציין את הבאות:

• הפרעות חרדה, כמו הפרעת OCD, חרדה חברתית והפרעת חרדה מוכללת (GAD)
• פוביות, כמו קלסטרופוביה וארכנופוביה
• הפרעות דיכאון, כמו דיכאון קליני ודיסתימיה
• הפרעות אכילה, כמו בולימיה נרבוזה, אנורקסיה נרבוזה והפרעת אכילת-יתר
• התמכרויות, כמו התמכרות לסמים, התמכרות לאוכל והתמכרות לאלכוהול
• הפרעת דחק פוסט-טראומטית

5 המאפיינים שמייחדים פסיכותרפיה CBT מפסיכותרפיות בגישות אחרות

פסיכותרפיה בשיטת CBT מאופיינת במספר מאפיינים שמייחדים אותה באופן ברור מפסיכותרפיות בגישות אחרות. אלו הם המאפיינים הבולטים:

1. קצרת-מועד / מוגבלת בזמן – בניגוד לפסיכותרפיה דינמית, פסיכותרפיה פסיכודינמית ופסיכותרפיה פסיכואנליטית, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית היא גישה מוגבלת בזמן. התהליך הטיפולי אורך לרוב בין 8 ל-16 פגישות ומניב תוצאות מהירות.

2. ממוקדת-מטרה – בתחילת התהליך מוגדרת מטרה ברורה עבור התהליך כולו וגם עבור כל אחד מהמפגשים השונים שיתרחשו במהלכו.

3. מתמקדת בהווה – בניגוד לפסיכותרפיות בגישות דינמיות ופסיכואנליטיות, טיפול בשיטת CBT עוסק בבעיה רגשית שמתרחשת כאן ומתרחשת עכשיו, ולא עוסק באירועי העבר.

4. אפקטיבית – פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית מניבה תוצאות מדידות וברורות בשטח, ועושה זאת תוך זמן קצר. את התוצאות ניתן לבחון על פי המטרות שהוגדרו בתחילת התהליך, ועל פי שינוי ברור החל בדפוסי החשיבה, דפוסי ההתנהגות, רמת התפקוד ומצבו הנפשי של המטופל.

5. הדרגתית – המטופל נחשף למושא פחדיו באופן הדרגתי, מן הקל אל הקשה, וגם יישום הדפוסים החדשים נעשה באופן הדרגתי. הוא אמנם קופץ למים, אך מתחיל קודם כל בקפיצה למים הרדודים, בהם קל לו יותר להתנהל.

4 שלבים קבועים בתהליך של פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית היא גישה טיפולית מתודית למדי, והיא כוללת מספר שלבים קבועים, ואלו הם:

1. מיקוד מטרות – הגדרה של מטרות ברורות אותן יחתור הטיפול להשיג במרוצת פגישותיו.

2. איתור דפוסים שליליים ומזיקים – זיהוי דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות שאינם מדויקים ומזיקים למטופל באופן אקטיבי וניכר.

3. ערעור – המטופל לומד להציע פרשנויות אחרות לסיטואציות המתרחשות בחייו ולחוויות שהוא חווה, ולומד לערער על דפוסי חשיבה והתנהגות שהתקבעו בו עם השנים.

4. רכישת דפוסים חדשים והטמעתם – המטופל מסגל דפוסי חשיבה והתנהגות חדשים ובריאים, ומיישם ומטמיע אותם בפועל בין הפגישות ובמהלכן, באופן הדרגתי, ותוך כדי שהוא מקבל ליווי מלא מהפסיכותרפיסטית.

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית CBT תמונה

מי מתאים לתהליך של טיפול בשיטת CBT?

מטופלים שמתאימים לעבור תהליך של טיפול קוגניטיבי התנהגותי הם אנשים שמוכנים לשתף פעולה באופן מלא ואקטיבי עם הפסיכותרפיסט. בשביל שהתהליך יצליח, עליהם לבצע שיעורי בית בין הפגישות, שכוללים תרגול ויישום הכלים הניתנים במהלך המפגשים. ללא ביצוע שיעורי בית אלו, וללא תרומתו האקטיבית של המטופל לתהליך, קטנים הסיכויים שלו לנחול הצלחה.

בנוסף לכך, טיפול CBT הוא טיפול אינטנסיבי ומאתגר מבחינה רגשית. שינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות, ויישום הדפוסים החדשים בפועל, מאלצים את המטופלים לצאת מאזור הנוחות שלהם ולהתמודד עם רגשות עוצמתיים. יתרה מכך, חלק מאותם הרגשות העוצמתיים ייחוו על ידי המטופל כשהוא מבצע את שיעורי הבית לבדו וללא נוכחות המטפל, ויש לקחת זאת בחשבון.

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית מתאימה במיוחד לאנשים עם מודעות עצמית גבוהה ויכולת התבוננות עצמית גבוהה. הם צריכים להיות מסוגלים להתבונן במחשבות, ברגשות ובהתנהגויות שלהם, ולהצליח לזהות בעיות, חוסר-דיוקים ועיוותים אפשריים. כך למעשה הם צריכים לנתח את עצמם, ולא כל המטופלים מתאימים לכך או מעוניינים בכך – וגם את זאת יש לקחת בחשבון מבעוד מועד.

לימודי פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית בישראל

מטפלים בשיטת CBT הם אנשי מקצוע בעלי תואר ראשון ושני בעולמות הטיפול, כמו פסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים חינוכיים, עובדים סוציאליים קליניים, קלינאי תקשורת ומטפלים רגשיים, או לחילופין פסיכיאטרים, שהשלימו לימודי פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. הידע הרחב והניסיון הרב שצברו יוכלו לעזור לכם להתגבר על הבעיה הרגשית איתה אתם מתמודדים.

במידה ואתם מעוניינים ספציפית בתהליך של פסיכותרפיה CBT, יש לחפש כמובן פסיכותרפיסטים שמתמחים בגישה זאת באופן ספציפי.

אל תהססו לפנות למטפלי CBT מומלצים

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית היא אחת מהגישות הפופולאריות והיעילות ביותר כיום לטיפול בהפרעות נפשיות וקשיים נפשיים מסוגים שונים, ובפרט בחרדה, בפוביות, בדיכאון, בהפרעות אכילה ובהתמכרויות. זהו תהליך קצר וממוקד, הכולל לרוב בין 8-16 מפגשים, ואת תוצאותיו ניתן לבחון בברור בשטח. מעניקים אותו פסיכותרפיסטים מקצועיים ומוסמכים, שהשלימו לימודי פסיכותרפיה בגישה קוגניטיבית התנהגותית.

טיפול CBT לא מתאים לכולם, אך אם אתם בעלי מודעות עצמית גבוהה, ואתם מוכנים לשתף פעולה באופן מלא עם הפסיכותרפיסטית, לרבות ביצוע שיעורי בית בין הפגישות – זוהי ללא ספק שיטה מומלצת לטיפול בבעיות בהווה. אם אתם מתמודדים עם בעיה שכזאת, שמפריעה לתפקוד ו/או לרווחה שלכם כעת – אל תהססו לפנות לאנשי המקצוע הרלוונטיים.