מה ההבדל בין פסיכותרפיה לפסיכולוגיה?

המדריך האובייקטיבי בנושא ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט כולל את כל המידע החשוב שיאפשר לך לקבל את ההחלטה המדויקת ביותר עבורך. בהצלחה!

מה ההבדל בין פסיכותרפיה לפסיכולוגיה איור

פסיכותרפיה ופסיכולוגיה – האם יש הבדל?

אנשים רבים נתקלים במהלך חייהם בקשיים הנובעים מעומס רגשי, ממצוקות אישיות או ממשברים. יש אנשים שמצליחים להתגבר על המצוקה בעצמם עם הזמן, אבל יש לא מעט אנשים שפונים לסיוע כדי להתמודד עם תקופות קשות וקשיי תפקוד בעזרת אנשי מקצוע מתחום הטיפול הרגשי. בבואם לחפש את המטפל המתאים, אנשים רבים נתקלים בתהייה למי נכון לפנות, מה ההבדל בין פסיכותרפיה לפסיכולוגיה ואיזה מטפל מתאים להעניק להם עזרה בבעיה שאיתה הם מתמודדים.

כאן הם נתקלים בשני סוגים עיקריים של מטפלים: פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים. האם מדובר בסוג טיפול זהה או שישנם הבדלים בין השניים? יש לא מעט בלבול בנושא, וחשוב להכיר את המאפיינים הדומים כמו גם את ההבדלים בין סוגי המטפלים לפני שפונים לטיפול רגשי.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט?

הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה הם שני סוגי טיפול רגשי המיועדים לסייע לאנשים במצבי משבר, דיכאון, חרדות וטראומות. אף על פי שמדובר במטפלים מקצועיים שעברו הכשרה טיפולית, הרי שישנם הבדלים בין השניים. בישראל כיום העיסוק בפסיכותרפיה אינו מוסדר ומוגדר באופן חוקי ולמעשה גם מי שלמד בתוכנית לימודים קצרה שאינה מוכרת באופן ממוסד יכול להגדיר עצמו פסיכותרפיסט ואין דרך למנוע זאת. המוסדות המוכרים עבור לימודי פסיכותרפיה בישראל מקבלים לשורותיהם פסיכולוגים קליניים כמו גם פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, יועצים חינוכיים ועוד, וכולם עוברים את אותה הכשרה.

עבור מי שעבר הכשרה כנדרש, שני סוגי המטפלים מעניקים טיפול המתבצע בקליניקה בעיקר באמצעות שיחה על הבעיות המטרידות את האדם המבקש סיוע. המטפלים שעברו הכשרה כנדרש מגיעים מתחומי המקצועות המוכרים, כמו פסיכיאטריה, פסיכולוגיה, קרימינולוגיה קלינית, עבודה סוציאלית קלינית וטיפול באומנויות.

מהו פסיכולוג?

פסיכולוג הוא מי שלמד תואר ראשון בפסיכולוגיה והשלים תואר שני בפסיכולוגיה, עבר מבחן התמחות בפסיכולוגיה והוא רשום כפסיכולוג בפנקס הפסיכולוגים במשרד הבריאות. פסיכולוגיה היא הגדרה רחבה לענפי מחקר, לימוד והתמחות שונים במהלך התואר השני, כמו פסיכולוגיה חברתית, חינוכית, התפתחותית, שיקומית, נוירופסיכולוגיה, פסיכולוגיה ארגונית, פסיכולוגיה רפואית ועוד. הפסיכולוג מעניק טיפול רגשי בתחום אליו הוכשר במסגרת ההתמחות שלו, שאורכת בין שנתיים לארבע שנים.

הפסיכולוג מעניק טיפול פסיכולוגי במטרה לסייע למטופל להתגבר על המצוקות בחייו ולהביא לשינוי באיכות החיים שלו. ישנם סוגי טיפול ממוקדים וקצרי טווח, ואחרים ארוכים יותר ודינמיים המיועדים לאתר טראומות ומצוקות בעבר או בילדות המשפיעות על ההווה, גורמות למטופל סבל ופוגעות בחייו.

מה ההבדל בין פסיכותרפיה לפסיכולוגיה תמונה

מהו פסיכותרפיסט?

פסיכותרפיסט הוא איש מקצוע בתחומי הטיפול הרגשי בוגר לימודי פסיכותרפיה במוסד לימודי מוכר בתחום, ואשר הגיע מרקע של תחום טיפולי, כמו עובדים סוציאליים קליניים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, מטפלים באומנויות או קרימינולוגים. ההכשרה שעובר הפסיכותרפיסט דומה לזו של הפסיכולוג, אם כי הוא יכול להגיע מתחומים אחרים.

הפסיכותרפיה בהגדרתה היא טיפול באמצעות דיבור, ומיועדת לסייע למטופל במצבי מצוקה רגשית ובקשיים שהוא חווה בחייו. הפסיכותרפיסט מסייע למטופל לשפר את הדימוי העצמי שלו, להתפתח, להעניק לו כלים להתמודדות טובה יותר עם בעיותיו, לחזק את המודעות העצמית שלו וליצור שינוי חיובי ומשמעותי בחייו.

בתחום זה ישנן שיטות שונות, בהן טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או טיפול דינמי, כמו גם טיפולים העושים שימוש בשיטות נוספות מלבד שיחה, כמו אומנות, תנועה, שימוש בבעלי חיים ועוד. בכל שיטה שבה מטופלים קיימת חשיבות רבה לקשר בין המטופל למטפל. הקשר הקרוב והפתוח מסייע למטופל לבטוח במטפל, לשתף אותו ולקבל את הצעותיו ביחס להתנהלות שלו כדי להשיג שינוי.

מהם תחומי הטיפול של פסיכולוג ופסיכותרפיסט?

תחומי הטיפול של פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים דומים, ואלה גם אלה עוסקים בתחומי הרגש, טראומות, דיכאון, חרדה, פוביות, התמכרויות ועוד. עם זאת, פסיכולוג מוסמך (שלצד הכשרתו מצוין זאת) רשאי לבצע אבחון פסיכולוגי בעוד שפסיכותרפיסט אינו מורשה לעשות זאת. זאת ועוד, רק פסיכולוגים מורשים להעניק טיפול פסיכולוגי בעוד שאלה וגם אלה מעניקים טיפול פסיכותרפי.

בכל פנייה לטיפול אצל פסיכולוג או פסיכותרפיסט חשוב לדעת מה תחום ההתמחות שלו ולפנות למי שזוהי מומחיותו. כשמדובר על פסיכותרפיסטים מומלץ לברר מה ההכשרה הקודמת שלהם, כלומר מאיזה תחום הגיעו לפני לימודי הפסיכותרפיה. בכל מקרה, בשני המקרים גם לניסיון של המטפל בתחום הטיפול הרלוונטי יש חשיבות וכדאי ואף צריך לשאול כל שאלה הקשורה לבעיה הספציפית שבגינה מגיעים לטיפול.