מה ההבדל בין פסיכולוגיה לעבודה סוציאלית?

המדריך האובייקטיבי בנושא ההבדל בין פסיכולוג לעובד סוציאלי כולל את כל המידע החשוב שיאפשר לך לקבל את ההחלטה המדויקת ביותר עבורך. בהצלחה!

מה ההבדל בין פסיכולוגיה לעבודה סוציאלית איור

מה ההבדל בין פסיכולוג לעובד סוציאלי?

בשנים האחרונות יש ביקוש רב למגוון טיפולים רגשיים בכל הגילים, יש מודעות גוברת לצורך בסיוע ובשיפור איכות החיים. אנשים רבים שחשים צורך לטפל בבעיות שונות שיש להם או לקרוביהם מחפשים את סוג הטיפול המתאים לבעייתם ובעיקר את המטפלים המתאימים לתחום הרצוי ונתקלים בבלבול רב. בכל עולם בריאות הנפש והמטפלים השונים יש לעיתים קושי להבין למי צריך לפנות ואיזו הכשרה צריך המטפל כדי לסייע בבעיה הקיימת.

פסיכולוגים ועובדים סוציאליים מטפלים בתחום בריאות הנפש

תחום הטיפולים הרגשיים והנפשיים גדול ובו שלל מטפלים בעלי הכשרה שונה – פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים ועוד, ולא תמיד ברור מיהו המטפל המתאים ומה לבדוק לפני שפונים לטיפול. עובדים סוציאליים קליניים ופסיכולוגים קליניים מעניקים טיפולים דומים לבעיות רגשיות, אף על פי שהיוקרה בין שני המקצועות נוטה להיות שונה. כדי לעשות מעט סדר נסביר על ההתמחויות השונות, ההכשרה וההתאמה לסוגי טיפול שונים.

תהליך הכשרת עובדים סוציאליים בישראל

תחום העבודה הסוציאלית נתפס פעמים רבות כשייך לפקידות הסעד והרווחה, אך עובדים סוציאליים הממשיכים ללימודי תואר שני ומוגדרים עובדים סוציאליים קליניים יכולים להעניק טיפולים נוספים.

עובד סוציאלי לומד לתואר ראשון במסלול עבודה סוציאלית במוסד אקדמי מוכר במשך שלוש שנים, שאחריו הוא נרשם בפנקס העובדים הסוציאליים. אם הוא ממשיך לתואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות קלינית הוא יכול להעניק גם טיפולים רגשיים. לאחר הכשרה זו חלקם לומדים בקורסים מוכרים לפסיכותרפיה ויכולים לטפל בשיטות שונות כמו טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים (CBT), טיפולים זוגיים, טיפולים דיאלקטיים התנהגותיים (DBT) ועוד.

עובדים סוציאליים יכולים לעסוק בתחום לימודיהם – עבודה סוציאלית – כבר לאחר סיום התואר הראשון ואף עוברים הכשרה מעשית כמטפלים כבר במהלך לימודי התואר הראשון שלהם. לאחר השלמת תואר שני קליני הם יכולים גם להעניק טיפולים רגשיים בקליניקה פרטית אך אינם מורשים לאבחן מטופלים.

מה ההבדל בין פסיכולוגיה לעבודה סוציאלית תמונה

הכשרת פסיכולוגים בישראל אורכת שנים רבות

כדי להיחשב פסיכולוג קליני יש לעבור שנים של לימודים והתמחות. הלימודים מתחילים בתואר ראשון בפסיכולוגיה במוסד אקדמי מוכר האורכים שלוש שנים. לאחר סיום הלימודים בהצלחה נדרשים הלומדים להשלים גם תואר שני בפסיכולוגיה שבדרך כלל אורך שנתיים.

עם סיום הלימודים יש צורך בהתמחות לפי בחירה באחד ממקצועות ההכשרה לפסיכולוגים, כמו פסיכולוגיה קלינית, שיקומית, חינוכית, התפתחותית, תעסוקתית, רפואית ועוד. לימודי התמחות אלה אורכים בין שנתיים לארבע שנים, כשבהם נעשית גם הכשרה מעשית תוך ליווי מקצועי ופיקוח. לאחר סיום ההתמחות יש לעבור מבחן רישוי מטעם מועצת הפסיכולוגים בישראל ולהירשם במשרד הבריאות בפנקס הפסיכולוגים המורשים.

עבודה סוציאלית או פסיכולוגיה: תחומי טיפול דומים

עובד סוציאלי קליני ופסיכולוג קליני הם אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש ועוברים הכשרה ממושכת כדי להיות מסוגלים להעניק טיפולים רגשיים הכוללים טיפולים פסיכותרפיים. הטיפולים יכולים לכלול מלבד שיחות גם תחומי טיפול באומנות, מוזיקה, תנועה או ספרות אם עברו את ההכשרה המתאימה.

עם זאת, קיים הבדל משמעותי עיקרי: עובדת סוציאלית קלינית שסיימה את הכשרתה היא בעלת תוארMSW (תואר שני של עבודה סוציאלית קלינית המאפשר להציע התערבויות טיפוליות מעמיקות יותר), ויכולה להעניק טיפולים רגשיים במוסד ציבורי או בקליניקה פרטית, אך אינה יכולה לאבחן מטופלים, כפי שמורשה לעשות פסיכולוג.

חשיבות הניסיון הטיפולי של פסיכולוגית או עובדת סוציאלית

אם ננסה לתמצת מה ההבדל בין עובד סוציאלי לפסיכולוג, הרי שמדובר ביכולת של הפסיכולוג הקליני לאבחן מטופלים ולהעניק טיפולים נפשיים עמוקים בעוד שעובד סוציאלי אינו יכול לבצע אבחון פסיכולוגי למטופלים אך יכול להעניק טיפולים רגשיים ונפשיים בתחומים רבים, בהם חרדות, פוביות, דיכאון ובעיות נוספות.

עם זאת, אם למטופל מתאים טיפול פסיכודינמי, המטפל המתאים לכך הוא פסיכולוג קליני אם עבר הכשרה מתאימה. מטופלת הזקוקה לטיפול CBT יכולה לפנות לפסיכולוג קליני או לעובד סוציאלי קליני שעברו הכשרה בפסיכותרפיה בגישה קוגניטיבית התנהגותית.

אך למרות שנות הלימודים, ההכשרה הארוכה וההתמחויות של שני אנשי המקצוע, הנקודה החשובה ביותר היא ההתאמה בין הבעיה הדורשת טיפול ובין המטפל עם ניסיונו בתחום. לניסיון הנצבר בתחום טיפולי ולגיל המטופלים שבהם מתמקצע המטפל יש חשיבות מכרעת ליכולת שלו לסייע ולהביא להצלחת הטיפול. למשל, מטפל המתמחה בטיפול בבני נוער פחות יתאים להעניק טיפול לקשישים או טיפול זוגי.

מלבד ההכשרה המקצועית והניסיון הטיפולי, לקשר הנוצר בין המטפל והמטופל יש חשיבות גדולה המשפיעה על הצלחת הטיפול. חשוב שהמטופל ירגיש בנוח, יהיה פתוח, גלוי ומשתף ללא חשש ויוכל לקבל את הצעות המטפל לשיפור איכות חייו.