מה ההבדל בין פסיכולוגיה לפסיכיאטריה?

המדריך האובייקטיבי בנושא ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר כולל את כל המידע החשוב שיאפשר לך לקבל את ההחלטה המדויקת ביותר עבורך. בהצלחה!

מה ההבדל בין פסיכולוגיה לפסיכיאטריה איור

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר?

תחום בריאות הנפש כולל סוגים שונים של טיפולים ומטפלים, ולא פעם רבים מתבלבלים בין המקצועות השונים וסוגי הטיפול בבואם לחפש סיוע נפשי. תחום הטיפול הנפשי נועד לסייע למטופלים בכל גיל ובמצבים שונים כדי להחזיר להם את השליטה על חייהם ולשפר את איכות חייהם. לפעמים יש צורך בטיפול שיחתי ולעיתים נדרש גם שילוב של תרופות כדי להחזיר לאדם את האיזון.

ישנם שני תחומים עיקריים שעוסקים בטיפול נפשי רגשי, אך יש ביניהם הבדלים ברורים. פסיכיאטר ופסיכולוג הם שני אנשי מקצוע היכולים לסייע במקרים של קשיים, אך הם שונים באופן הכשרתם ובאפשרויות הטיפול. כדי לעשות סדר בתחום רחב זה הנה כמה נקודות חשובות שיסייעו לכם לדעת למי לפנות ולאיזה צורך.

ההבדלים העיקריים בין פסיכולוגים לפסיכיאטרים

פסיכולוגיה היא מדע העוסק בחקר אנשים, התנהגותם, דרך מחשבתם ויחסיהם עם הסביבה. פסיכולוג עוסק בחקר הנפש והתודעה של האדם, יכולות הלמידה שלו, הזיכרון וההתפתחות. מה מניע אותו לפעולה או מה מונע ממנו לתפקד באופן תקין מבחינה רגשית.

פסיכיאטריה היא תחום בתוך הרפואה העוסק בסוגי הפרעות ומחלות הקשורות לבריאות הנפשית של מטופלים. פסיכיאטר עוסק באבחנה, במניעה ובטיפול בהפרעות נפשיות שונות במטרה לסייע לאדם בהחזרת האיזון הנפשי והיכולת לשפר את איכות חייו. פסיכיאטר, בהיותו רופא, יכול לאתר מצבים רפואיים היכולים להשפיע על האדם באופן התנהגותו ובמצב הנפשי שלו גם באמצעות בדיקות מעבדה, הדמיה ועוד.

ההבדלים המרכזיים בין פסיכיאטריה לפסיכולוגיה

פסיכיאטריה היא תחום התמחות בתוך ההכשרה הרפואית המטפלת באנשים עם בעיות נפשיות מורכבות שצריכים לעיתים גם התייחסות תרופתית בנוסף לסיוע פסיכולוגי וחברתי. מצבים של דיכאון חמור, הפרעה דו־קוטבית, סכיזופרניה, הפרעות קשב וריכוז (HDAD), הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), פסיכוזה או חרדות קשות לרוב יצריכו שימוש בתרופות לייצוב המצב הנפשי. כמו כן, אנשים עם מחשבות אובדניות או ניסיונות אובדניים יופנו גם הם לטיפול פסיכיאטרי, לרוב יחד עם טיפול נפשי פסיכולוגי.

לחלק מהמחלות הקשורות בנפש יש גם בסיס גנטי ולעיתים גם השפעות פיזיולוגיות המפריעות לניהול חיים תקינים, שטיפול תרופתי יכול לשפר משמעותית את חייהם. במקרים שבהם נדרש אשפוז של מטופל במוסדות בריאות הנפש – רק פסיכיאטר יכול להורות על כך על פי הצורך.

הפסיכולוגיה עוסקת בטיפול באמצעות שיחה בשיטות שונות, בהן טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), טיפול פסיכודינמי, אבחון פסיכולוגי, הדרכות הורים, טיפולים קבוצתיים ועוד. הפנייה לפסיכולוגים לרוב היא על רקע קשיים רגשיים או נפשיים, חרדות, פוביות, דיכאון, הפרעות אכילה, התמכרויות ועוד. בחירת גישת הטיפול תלויה במצב המטופל, בגילו, בחומרת התסמינים ובמידת שיתוף הפעולה שלו.

טיפול פסיכולוגי, בדומה לתהליך של טיפול קוגניטיבי התנהגותי, מטרתו לשנות את מצב הרוח הדיכאוני ולכן הוא מתאים למקרים קשים פחות או כטיפול תומך במצבים מורכבים יותר.

ישנם מחקרים המעידים על כך שלעיתים טיפול פסיכולוגי בדיכאון יכול להיות יעיל בדיוק כמו טיפול בתרופות נוגדות דיכאון ולהחליף את הצורך בהן. במרבית המקרים, פסיכולוגים מטפלים באנשים המצויים במצבים שאינם קריטיים או אובדניים ומאפשרים שיפור משמעותי כתוצאה מהטיפול פסיכולוגי, כמו חרדות, דיכאון, בעיות התנהגות, קשיי למידה וכו'.

מה ההבדל בין פסיכולוגיה לפסיכיאטריה תמונה

מהי הכשרתם של פסיכולוגים ופסיכיאטרים בישראל?

הכשרת פסיכולוגים – כדי להיות מורשה לעסוק בפסיכולוגיה קלינית יש צורך ללמוד ולהשלים תואר ראשון ותואר שני בפסיכולוגיה, לימודים שאורכים כחמש שנים (A.M). בהמשך יש להשלים התמחות האורכת ארבע שנים בפסיכולוגיה קלינית, שאותה מבצעים במסגרות טיפול ציבוריות.

לאחר סיום ההתמחות הכוללת ליווי ופיקוח מקצועי ועמידה בהצלחה במבחן של משרד הבריאות, נרשמים במשרד הבריאות בפנקס הפסיכולוגים ומקבלים רישיון להעניק טיפולים פסיכולוגיים. ישנן התמחויות נוספות לפסיכולוגים בהן פסיכולוגיה חינוכית, תעסוקתית, חברתית, רפואית, שיקומית, התפתחותית ונוירופסיכולוגיה.

הכשרת פסיכיאטרים – פסיכיאטר הוא קודם כול רופא (D.M) שסיים לימודי רפואה כלליים שאורכים שבע שנים (שש שנים ושנת סטאז'), ואחר כך השלים התמחות בפסיכיאטריה האורכת ארבע שנים וחצי. ההתמחות נעשית בתחום שבחר הפסיכיאטר – קשישים, ילדים, מבוגרים או התמחות כפולה ארוכה יותר. פסיכיאטר עובד בדרך כלל בבית חולים לבריאות הנפש, בקליניקה פרטית או במרפאה ציבורית או משלב ביניהם.

האם פסיכולוג הוא רופא שיכול לאבחן או לרשום תרופות?

פסיכולוג ופסיכיאטר כאנשים העוסקים בבריאות הנפש יכולים להבין את הבעיה ואת דרך הטיפול המומלצת. פסיכיאטר ופסיכולוג יכולים לאבחן את המטופלים ולהעניק טיפולים שיחתיים במקרים של דיכאון, חרדות, פוביות, פוסט טראומה (PTSD), הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעות אכילה ועוד.

עם זאת, במקרים שבהם יש צורך לשלב תרופות בטיפול, פסיכולוג אינו יכול לרשום תרופות ורק פסיכיאטר יכול, בהיותו רופא. במקרים רבים הטיפול כולל שילוב של טיפול שיחתי עם פסיכולוג וטיפול תרופתי של פסיכיאטר.

הבדל נוסף נוגע לאשפוז מטופלים – בדיקה והחלטה על הפניה לאשפוז לפי הצורך. במקרים של צורך באשפוז כפוי, רק פסיכיאטר מחוזי יכול לאשר זאת אם המטופל מסוכן לעצמו או לאחרים, בוחן המציאות שלו משובש או אם הוא מסרב להיבדק על ידי פסיכיאטר.